2. varg1
3. radostinalassa
4. mt46
5. leonleonovpom2
6. wonder
7. kvg55
8. planinitenabulgaria
9. hadjito
10. sparotok
11. zaw12929
12. getmans1
13. bosia
14. rosiela
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69
Прочетен: 3111 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 22.09.2018 22:37
Програма за развитие на мислене и реч на тема „Диви животни”
за деца в предучилищна и начална училищна възраст
Описание: Програмата е предназначена за прилагане в училищни и домашни условия за учениците първокласници и тези, за които са налични затруднения при създаване на свободен текст по подаден стимулен визуален материал.
1.Домашна задача – упражнение на лексическа тема
Описание: Задачата е предназначена за деца с умствена възраст 5-7 години. Практическият стимулен материал дава възможност за разширяване и обогатяване на словесния запас, развитие на навиците за свързана реч, усъвършенства психичните процеси (внимание, памет, мислене, въображение), спомага за постепенното преодоляване на нарушения в граматичния строеж на речта.
Инструкция за прилагане:
1.Разгледайте заедно детето картините. Запознайте го с дивите животни. Убедете се, че детето е запомнило трайно техните названия.
2.Покажете части от телата на животните (туловище, глава, крак, рога, копита и др.) и поискайте от детето да назове животните, на които тези части принадлежат.
Упражнение № 1 – „Познай на кого принадлежат”
Упражнението е вербално. Обучаващият назовава части от тялото на животното и пита детето: „Познай на кого принадлежат тези части от тялото?”
-Крака, копита, рога – отговор: елен, лос;
-Пискюлчета на ушите – отговори: катерица, рис, белка;
-Иглички по гърба – отговор: таралеж;
-Дълга пухкава опашка – отговор: лисица;
-Дълги наострени уши – отговор: заек;
Инструкция: Водещият запознава децата с диви животни, показвайки им табло с рисунки (кои са, къде живеят, с какво се хранят, особености).
Упражнение № 2 – „Избери, назови, запомни”
От детето се иска да завърши предложени му изречения, в които липсва дума. На детето се показва картина на дивото животно и се иска да изпълни следните задачи:
= да назове животното на картата;
= да опише външния вид;
= да посочи къде живее (обитава – хралупа, гнездо)
= да посочи с какво се храни;
= какви звуци издава;
= как се движи;
Пример:
Мечка – кафява, голяма, рошава, силна, лакома; живее в хралупа; храни се с плодове, корени, храсти, но понякога и с месо; реве силно; тромава, но може и да бяха бързо;
Упражнявайте за други животни: заек, катерица, лисица, вълк, таралеж и др.
Упражнение № 3 – „Кажи обратно и завърши изречението”
Упражнението развива мисленето и способността на детето да борави с думи с противоположни значения.
-Мечката е тежка, а катерицата е …
-Заекът е бърз, а мечката е …
-Вълкът е силен, а катерицата е …
-На вълка шията е дълга, а на мечката …
-Еленът е голям, а таралежът е …
Възможни са различни варианти, като целта е както правилното посочване на противоположни значения, така и различаването на животните по признаци.
Упражнение № 4 – „Кой с кого е дошъл”
Упражнението има за цел да развие в детето способности за използване на умалителни имена.
-Водещият предлага картината и прочита текста на детето: Дошла зимата. Станало много студено. Сняг затрупал гората. Трудно се намирала храна, а реките и езерата замръзнали. – нямало вода. Животните се простудили и тръгнали да търсят доктор Ох-боли. Една сутрин Доктор Ох-боли забелязал, че на полянката пред къщата му се били събрали животните от гората.
-Водещият пита детето и иска то да посочи на картината животното: „разгледай картината и кажи кой с кого е дошъл при Доктор Ох-боли? (отговори: зайчето със заека; катеричката с катерицата; мечето с мечката и т.н.)
Упражнение № 5 – „Назови ласкаво в множествено число”
Водещият иска детето на назове животните с техните умалителни имена, така както ги е наричал Доктор Ох-боли, но в множествено число:
-Доктор Ох-боли наричал детето на лисицата „лисиче”, а всички деца на лисицата – „лисичета”.
-Доктор Ох-боли наричал детето на мечката „мече”, а всички деца на мечката – …
-Доктор Ох-боли наричал детето на лисицата „зайче”, а всички деца на заека – …
-Доктор Ох-боли наричал детето на таралежа „таралежче”, а всички деца на таралежа – …
-Доктор Ох-боли наричал детето на елена „еленче”, а всички деца на елена
– Доктор Ох-боли наричал детето на лисицата „вълче”, а всички деца на вълка – …
Упражнението може да продължи с други животни.
Упражнение № 6 – „Криеница ”
Упражнението развива мисленето, способността за свързана реч и създаване на смислено цялостно изречение и способства за усвояване на предлози.
Водещият показва стимулния материал (картата) и прочита текста: Малката катеричка много се бояла от Доктор Ох-боли и се криела от своята майка. Хайде да помогнем на мама катерица да намери своето дете!
Упражнение № 7 – „Нелепици ”
Водещият обяснява на детето смисъла на думата „нелепица”, след което предлага: разгледай тази картина. Виж какво се случва тук. Правилно ли е това което виждаш? Ако мислиш, чене е правилно, кажи как трябва да бъде.
От детето се иска:
-да назове животните на картината;
-да посочи какво правят животните;
-да открие кое е объркал художника на картината;
-да разкаже кое е правилно;
Упражнение № 8 – „Назови семейството ”
Упражнението има за цел да формира в детето способности за разбиране и употреба на мъжки, женски род. Водещият подава съществителни имена в мъжки род и ска от детето да назове същото животно в женски род.
= бащата е мечок, а майката е …
= бащата е вълк, а майката е …
= бащата е заек, а майката е …
= бащата е лъв, а майката е …
= бащата е тигър, а майка е …
= бащата е котарак, а майката е …
Упражнението може да продължи с други животни и промяна на родовете, например от женски в мъжки или от мъжки в среден род, както и да се тренира детето за привеждане на съществително от единствено в множествено число.
Упражнение № 9 – „Кой какъв глас има? ”
Упражнението позволява по-нататъшно запознаване на детето с животинския свят в една специална област – звуковете, които животните произнасят. Чрез него детето разширява словесния си запас и активизира мисловни процеси за генериране на думи, които не се срещат често в ежедневието при описание на животни.
Водещият задава въпроса на детето: „Какви звуци издава … (назовава животното).
Например: мечката реве; котката мяука; кучето лае; вълкът вие; лисицата джафка;
Упражнение № 10 – „За кое животно се отнася думата? ”
Водещият назовава отделни думи, а от детето се иска да определи точно тази дума за кое животно се отнася.
Примери: плаши се; скача; хитрува; краде; бяга бързо; реве силно; гали се; пази се с бодли; живее се в хралупа; храни се с жълъди; обича моркови; вие;
Упражнение № 11 – „Кое животно къде живее? ”
Водещият назовава животно и пита детето къде живее.
Примери:
= лисицата, мечката – в бърлога;
= мишката – в дупка;
= катерицата –в хралупа;
= пицата – в гнездо;
Упражнение № 12 – „Кое животно с какво се храни? ”
Водещият назовава животно и пита детето с какво обича да яде.
Упражнение № 13 – „Коя храна кое животно обича? ”
Водещият назовава видове храна и пита кое животно обича да го яде.
малини за мечката; картофи за дивото прасе; мед за мечката; мед за пчелите; морков за заека; орех за мишката; ябълка за таралежа; жито за птиците; месо за лисицата;
Упражнение № 14 – „Познай кои животни са на картината? ”
Упражнението установява способностите на възприятието за анализ на зрителен материал.
Описание за буквите
А Ъ О У Е И
Б – „аз съм втората от азбуката“
В - Трета съм, но съм Велика
Г – Чуеш ли Га-Га ти, за мене се сети
Д – Аз съм петата буквичка от азбуката
Ж – в азбуката съм след „е“
З – Звънлива буква, обща съм за Зеле, Заек и Зелено
Й – Веднага след И ще ме забележиш ти
К – Брой –от азбуката съм 11 буква
Л – В азбуката се намирам веднага след К
М – В думата ламарина съм трета
Н – Аз съм точно преди О
П – Аз съм безвучното другарче на Б
Р – Намирам се веднага след П
С – Сссссъскам много
Т – Беззвучното приятелче на Д
Ф – Намирам се ПРЕДИ буква Х
Х – В думата „вихър“ съм трета
Ц – Ако кажеш „дз“ без глас ще ме намериш ти тогаз
Ч – Веднага след Ц, ще ме намериш в Чаша и Чиния
Ш – а аз съм беззвучното другарче на Ж
Щ – Една съм буква, но в моята къЩа са скрити два звука
Ъ – С мен започва САМО една дума в българския език, но никога не мога да съм в края на думите...
Методика „Недостигащи детайли“
Програма за развитие на мислене и паме...